gyalogos és kerékpáros híd maribor
tervezési terület 1,1 ha
pályázati terv 2010
vezető tervező Horváth Dénes
építész partner Klobusovszki Péter, Bartha András Márk
feladat
új városi motívum és forgalmi szál a Dráva folyó felett
az Európa Kulturális Fővárosa projekthez kapcsolva
kiíró
Maribor Város Önkormányzata
Szlovén Építész Kamara
motívum
két formai mező, három támaszkodási mező. A forma a sűrűbb és magasabb beépítésű, történetileg jelentősebb belváros irányából ereszkedik. A perem spirális vonalban kerüli a fedélzetet. A forma az öreg híd főtartó rajzolatának mutációja. A peremtartó és az alkotók megismétlik a parabolikus mintát. Az alkotók optikailag könnyű térrácsban kapcsolódnak össze. Két mederpillér az öreg híd pilléreinek vonalában
illeszkedés
a fedélzet pillértől pillérig tört vonalban halad. A panoráma és a városkép szakaszonként változik. A héjrács is tereli a figyelmet, a hosszabb szakasz inkább kelet, a rövidebb nyugat felé figyel. A fedélzet oldalnézete szabályos körív, Lentnél a közúti szegély változatlan szintjére, Tabornál a parti sétány változatlan szintjére illeszkedik. A híd alatt közlekedő komp a középső mezőben 21 méter, a jobb parti mezőben 13 méter szabad űrszelvényt használ. A híd a jobb parton tervezett Ob Reki tér déli pereméhez simul, a Taborska utca forgalmához és látványfolyamatához csatlakozik. A tér melletti vízpart, a kilátás és a komp megállóhely szabadon marad
szerkezet
a héj felületben nyomásvonal alakú húrok futnak. A húrok könnyű, merev térráccsá kapcsolódnak össze. A héj a fedélzet köré hajlik. A héj és a fedélzet közötti távolság állandó, 75 cm. Ez a villamos, világítási és esetleg gépészeti berendezés, a víz távozása és a szerkezetek karbantartása miatt fontos. Az elméleti rácsosztás 200 cm, a rácsrudak hossza 170…270 cm, a szerkezetre nem lehet felmászni. A járdát kétoldalról a lábazat vonalába rejtett fény világítja meg
anyagok
gránit pillérek, acél tartószerkezet, előregyártott pórusbeton fedélzet váz, gránit járóhéj, ragasztott üveg korlát